دوربین

راهنمای خرید دوربین مداربسته | انتخابی مطمئن و اقتصادی

راهنمای خرید دوربین مداربسته بیتک

دوربین‌های مداربسته به‌عنوان سیستم امنیت نظارت تصویری می‌توانند نقش مؤثر و مهمی در تأمین امنیت منازل، باغ‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و… داشته باشند. باتوجه‌به تأثیر بالای دوربین‌های مداربسته در برقراری امنیت اماکن، توصیه می‌کنیم قبل از خرید و تجهیز اماکن موردنظرتان به سیستم نظارت تصویری، راهنمای خرید دوربین مداربسته را مطالعه کنید تا با انواع دوربین‌های مداربسته و کارایی آنها به‌اندازه کافی آشنایی پیدا کنید.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته بر اساس آیتم‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال از نظر نوع کیس یا بدنه به دوربین‌های دام، بولت، اسپید دام، پین هول و… تقسیم می‌شوند و از نظر تکنولوژی می‌توان آنها را به دسته‌های آنالوگ، تحت شبکه (IP) و سایر تکنولوژی‌ها تقسیم‌بندی کرد.
مطمئناً یکی از نکات مهمی که می‌تواند در راهنمای انتخاب دوربین مداربسته به شما کمک کند، آشنایی با انواع دوربین مداربسته است. در ادامه می‌توانید با انواع دوربین مداربسته بیشتر آشنا شوید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

همان‌طور که گفتیم دوربین‌های مداربسته را از نظر تکنولوژی می‌توان دسته‌بندی کرد که یکی از این دسته ها، دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یا IP نام دارد. ویژگی بارز دوربین‌های تحت شبکه وضوح تصویر بالا و استفاده از تکنولوژی IP است. همچنین حداکثر کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه تا 30 مگاپیکسل است.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین‌های مداربسته آنالوگ نسل قدیمی تر دوربین های مداربسته است که بر بستر آنالوگ نصب و راه اندازی می شوند. در دوربین‌های آنالوگ برخلاف دوربین‌های تحت شبکه از کابل‌های کواکسیال مانند 59RG استفاده می‌شود. همچنین قیمت دوربین‌های مداربسته آنالوگ نسبت به دوربین‌های تحت شبکه پایین‌تر است و نصب این نوع از دوربین‌ها برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود.

دوربین مداربسته بولت

اگر بخواهیم دوربین‌های مداربسته را از نظر جنس بدنه و یا نوع کیس دسته‌بندی کنیم، یکی از این دسته‌ها به دوربین‌های مداربسته بولت اختصاص پیدا می‌کند. دوربین‌های مداربسته بولت در واقع دوربین‌هایی هستند که در محیط خارجی استفاده می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر گردوخاک، رطوبت و آب دارند.

دوربین مداربسته دام

دوربین‌های مداربسته دام در محیط‌های مسقف و داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتوجه‌ به قابلیت زاویه دید 90 درجه‌ای دوربین‌های مداربسته دام، آنها در گوشه دیوار نصب می‌شوند.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین‌های مداربسته اسپید دام که با نام دوربین‌های گردان هم شناخته می‌شوند، قابلیت گردش در جهات مختلف و زوم کردن در تمام زوایا را دارند. معمولاً برای این نوع دوربین‌ها از یک اپراتور استفاده می‌شود تا از طریق مانیتور تصاویر را به طور زنده بررسی کند، در غیر این صورت دوربین‌های اسپید دام طوری تنظیم می‌شوند که در ساعات مشخص شده به صورت اتوماتیک چرخش داشته باشند و زوایای مدنظر را پوشش دهند.

دوربین مداربسته دید در شب

دوربین‌های مداربسته دید در شب که با نام دوربین‌های مادون‌قرمز هم شناخته می‌شوند قابلیت ضبط تصاویر در تاریک‌ترین شرایط ممکن را دارند. در دوربین‌های مداربسته دید در شب از LED مادون‌قرمز استفاده شده است. در اکثر دوربین‌های مداربسته قابلیت دید در شب با بهره‌بردن از پرتو مادون‌قرمز و لامپ‌های IR وجود دارد. برای تشخیص کیفیت بهتر و مقایسه دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب، باید به‌اندازه عمق فاصله ثبت تصاویر در تاریکی مطلق توجه داشت. معمولاً دوربین‌های باکیفیت و گران‌قیمت دید در شب، از میزان فاصله دید در شب بالاتری برخوردار هستند.

دوربین مداربسته تشخیص چهره

یکی از بهترین و جدیدترین نوآوری‌های دوربین‌های مداربسته هوشمند، تشخیص چهره است. در اکثر ادارات و سازمان‌های مهم از دوربین‌های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره استفاده می‌شود که می‌توانند در شناسایی و تشخیص چهره افراد کمک کنند.

مزایای دوربین مداربسته بیتک

نکات مهم در انتخاب دوربین مداربسته

بعد از اینکه با انواع دوربین مداربسته آشنا شدید بهتر است با نکات مهم در انتخاب دوربین مداربسته هم آشنایی پیدا کنید. در ادامه به معرفی و بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

تعیین نیاز و نوع کاربری

قطعاً اولین مسئله‌ای که باید قبل از خرید دوربین مداربسته به آن دقت داشته باشید، تعیین نیاز و نوع کاربری دوربین مداربسته است. در واقع شما با توجه‌ به محیطی که قصد تجهیز آن را دارید باید نوع دوربین مداربسته (بولت یا دام) را مشخص کنید. همچنین باید باتوجه‌به متراژ، نقاط کور اماکن و دیگر موارد، تعداد دوربین مداربسته مورد نیاز خود را تشخیص دهید.

محل نصب دوربین

نکته مهم دیگری که در راهنمای خرید دوربین مداربسته باید به آن اشاره داشته باشیم، محل نصب دوربین است. شما باید باتوجه‌به محیط تشخیص دهید که چه نوع زاویه دیدی نیاز دارید. امروزه انواع و اقسام دوربین‌ها با زوایای دید مختلف طراحی شده‌اند و شما می‌توانید باتوجه‌به زاویه دید مورد نیاز خود از 60 تا 360 درجه، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کیفیت تصویر

شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمان خرید دوربین مداربسته ذهن شما را درگیر می‌کند، کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. محصولات مختلف و متنوعی باکیفیت‌های متفاوت تولید شده‌اند. از رزولوشن 1080P گرفته تا MP2 ،MP5 ،MP8 و بالاتر در بازار دوربین مداربسته وجود دارد.
شاید تصور کنید هر چقدر کیفیت بالاتری داشته باشید برای شما بهتر باشد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ضبط تصاویر به مدت یک یا چند روز با بالاترین کیفیت، به فضای ذخیره‌سازی بالایی نیاز دارد. درحالی‌که شما می‌توانید با دوربین‌های مداربسته باکیفیت 720P و یا 1080P نیاز خود را برطرف کنید. شما برای ضبط تصاویر یک روز کامل از دوربین مداربسته باکیفیت 1 مگاپیکسل، به 38 گیگابایت ظرفیت نیاز دارید. بنابراین در زمان خرید دوربین مداربسته علاوه بر کیفیت باید به میزان حافظه مورد نیاز هم توجه داشته باشید.

نوع حافظه

همان‌طور که پیش ‌از این هم اشاره داشتیم ظرفیت ذخیره‌سازی دوربین مداربسته اهمیت زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، امروزه شاهد دوربین‌های مداربسته‌ای هستیم که از یک حافظه micro SD بهره می‌برند و به‌تنهایی می‌توانند تصاویر را ضبط و ذخیره کنند. البته این کارت‌های حافظه معمولاً 32، 64 و 128 گیگابایت هستند که فضای کافی را برای ضبط تصاویر مهیا نمی‌کنند.
باتوجه‌به این موضوع شما برای ذخیره‌سازی بیشتر تصاویر به هارد دیسک نیاز دارید که با دستگاه DVR، تصاویر دوربین مداربسته را ضبط کنید.

برند و قیمت

یکی دیگر از مسائل مهمی که در راهنمای خرید دوربین مداربسته باید به آن اشاره کنیم، برند و قیمت محصولات است. مطمئناً در زمان خرید دوربین مداربسته هم مانند دیگر محصولات مربوط به تکنولوژی باید به برند محصول دقت داشته باشید. در بازار ایران برندهای مختلفی از جمله هایک ویژن، داهوا، سامسونگ، سونی، هایلوک و بیتک فعالیت دارند.
برند بیتک (B-TECH) یک برند ایرانی در زمینه تولید دوربین مداربسته است و با تولید محصولات باکیفیت توانسته به یکی از رقبای اصلی برندهای خارجی تبدیل شود. این برند در زمینه تولید انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه IP و آنالوگ AHD، انواع دستگاه‌های ذخیره‌ساز تصاویر نظیر DVR و NVR و همچنین انواع تجهیزات و لوازم جانبی وابسته فعالیت دارد.
مورد بعدی که پس از انتخاب بهترین برند دوربین مداربسته باید به آن توجه داشته باشید، قیمت دوربین مداربسته است. ترجیحاً توصیه می‌کنیم باتوجه‌به حساسیت‌هایی که سیستم نظارت تصویری دارد، کیفیت را فدای قیمت نکنید، اما بهتر است با مقایسه دوربین‌های مداربسته و برندهای مختلف، بهترین کیفیت را با بهترین قیمت خریداری کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

پارامتر مهم دیگری که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه داشته باشید، گارانتی و خدمات پس از فروش محصول است. مطمئناً برندهایی که محصول باکیفیتی را ارائه می‌دهند، خیالشان از بابت کیفیت محصول راحت بوده و گارانتی و خدمات پس از فروش بالایی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.
برند بیتک (B-TECH) با ارائه محصولات با گارانتی ۳۶ماهه و خدمات پس از فروش ۱۰ساله، نسبت به رقبا خدمات بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

ویژگی های دوربین مداربسته بیتک

معرفی و مقایسه برندهای معتبر دوربین مداربسته

پیش از این توضیحاتی را درباره اهمیت برند دوربین‌های مداربسته در کیفیت آنها ارائه کردیم. برندهای متفاوتی مانند شیائومی، هایک ویژن، داهوا، بیتک و… در این زمینه فعالیت دارند و از برترین برندهای بازار ایران محسوب می‌شوند. البته برخی از آنها معروف‌تر و قدیمی‌تر هستند و قیمت بالاتری هم دارند.
با توجه‌ به وجود برندهای تقلبی در بازار دوربین‌های مداربسته، کار مشتریان برای خرید یک دوربین مداربسته باکیفیت از معتبرترین برندها را سخت کرده است. به همین دلیل هم بهتر است به طور مستقیم از شرکت تولیدکننده خرید خود را به‌صورت اینترنتی یا نمایندگی‌های معتبر انجام دهید.
به‌طورکلی برندهای باکیفیت و معتبر تفاوت زیادی در کیفیت تصاویر دارند و همچنین برخی از آپشن‌ها و ویژگی‌های خاص در بعضی برندها وجود دارد که آنها را نسبت به دیگر برندها متمایز کرده است.

بررسی رنج قیمت انواع دوربین مداربسته

مطمئناً قیمت خرید دوربین مداربسته از جمله مواردی است که باید در راهنمای خرید دوربین مداربسته به آن اشاره کنیم. در واقع شما پیش از خرید دوربین مداربسته علاوه بر بررسی کیفیت، تعیین نیاز، گارانتی، انتخاب برند و… باید به لیست قیمت دوربین‌های مداربسته هم توجه داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای بررسی رنج قیمت انواع دوربین مداربسته، پس از بررسی نهایی و انتخاب از بین برندهای مختلف، لیست قیمت دوربین مداربسته برند مورد نظر را از طریق فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر تهیه کنید تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنید.

چه نوع دوربین مداربسته‌ای برای من مناسب است؟

شاید اولین سوالی که در زمان خرید دوربین مداربسته در ذهن شما شکل بگیرد، این سوال باشد. باتوجه‌به آشنایی تقریبی که نسبت به انواع دوربین مداربسته پیدا کردید احتمالاً تا حدی بتوانید دوربین مناسب خود را پیدا کنید.
بهتر است باتوجه‌به موارد زیر بهترین دوربین مداربسته را برای مکان مورد نظر خود انتخاب کنید:

  • منزل: دوربین‌های آنالوگ با قیمت مناسب
  • محل کار: دوربین‌های تحت شبکه (IP) باکیفیت تصویر بالا
  • فضای باز: دوربین‌های ضد آب و ضدضربه
مقایسه دوربین مداربسته ip و analog

تفاوت دوربین‌های مداربسته تحت شبکه و آنالوگ چیست؟

نکته دیگری که در راهنمای خرید دوربین مداربسته می‌تواند به انتخاب نهایی شما کمک کند، کسب اطلاعات درباره تفاوت‌های دوربین مداربسته تحت شبکه با آنالوگ است. تفاوت‌های کلی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه و آنالوگ را می‌توان در 3 مورد زیر خلاصه کرد:

  • وضوح و کیفیت تصویر: تحت شبکه > آنالوگ
  • قیمت: تحت شبکه < آنالوگ
  • نصب: تحت شبکه > آنالوگ

باتوجه‌ به این موارد اگر شما به دنبال کیفیت و وضوح تصویر هستید، دوربین‌های مداربسته تحت شبکه گزینه بهتری برای شما خواهند بود. اما اگر قیمت دوربین مداربسته برای شما اولویت بیشتری دارد و به دنبال دوربین مداربسته ارزان‌قیمت هستید، توصیه می‌کنیم به سراغ دوربین‌های آنالوگ بروید. همچنین اگر محل نصب و جزئیات ضبط تصاویر برای شما اهمیت زیادی دارد، باید دوربین‌های مداربسته IP یا همان تحت شبکه را انتخاب کنید.

دوربین‌های مداربسته بولت، دام و اسپید دام چه تفاوتی با هم دارند؟

دسته‌بندی دیگری از دوربین‌های مداربسته که بر اساس نوع کیس یا بدنه تقسیم‌بندی می‌شوند شامل دوربین‌های مداربسته دام، بولت و اسپید دام می‌شود. برای درک بهتر تفاوت این دوربین‌های مداربسته باید موارد زیر را بدانید:

  • بولت: مناسب برای فضاهای خارجی
  • دام: مناسب برای فضاهای داخلی
  • اسپید دام: دارای قابلیت چرخش و زوم

دوربین مداربسته بولت

دوربین‌های مداربسته بولت بهترین گزینه برای فضاهای خارجی هستند و ساختار آنها برای شرایط سخت آب‌وهوایی طراحی شده است. باتوجه‌ به اینکه این دوربین‌ها کاملاً در معرض دید هستند، به‌نوعی بازدارندگی دارند و فقط وجود آنها می‌تواند تا حدی امنیت محیط را تامین کند.

دوربین مداربسته دام

اگر برای محیط داخلی اماکن مختلف به دنبال دوربین مداربسته هستید، باید دوربین‌های دام را انتخاب کنید. این دوربین‌ها کیس گنبدی شکل دارند و معمولاً در گوشه و کنار سقف و دیوار نصب می‌شوند. از جمله مزایای آنها هم می‌توان به همین راحتی نصب در اماکن مختلف اشاره داشت.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین‌های مداربسته اسپید دام قابلیت زوم اپتیکال دارند و توانایی زوم چند برابری تا فاصله چند کیلومتری را دارند. باتوجه‌به قابلیت‌هایی که در این نوع دوربین مداربسته گنجانده شده است، از آنها در اماکنی مانند بانک‌ها، موزه‌ها و… استفاده می‌شود و به‌طورکلی برای اماکنی که نیاز به کنترل تردد و بررسی شدیدتری دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند.
همچنین از مزایای دیگر دوربین‌های مداربسته اسپید دام باید به نحوه کنترل آنها اشاره داشته باشیم که فقط با یک دکمه می‌توانید آنها را به جهات مختلف بچرخانید و زاویه مورد نظر خود را پیدا کنید.

راهنمای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته

در این قسمت قصد داریم به بیان راهنمای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته بپردازیم. به‌طورکلی برای خرید دوربین مداربسته بهتر است با ابزارهای مورد نیاز برای نصب، مراحل نصب، تنظیمات اولیه و نکات امنیتی مربوط به آن آشنا شوید.

ابزارهای مورد نیاز

از جمله تجهیزات و وسایلی که برای نصب دوربین مداربسته نیاز دارید باید موارد زیر را نام برد:

  • دوربین مداربسته
  • دستگاه ضبط تصویر DVR
  • کابل
  • هارد دیسک
  • آداپتور (منبع تغذیه)
  • فیش و اتصالات دوربین مداربسته
  • میکروفون
  • نمایشگر
  • سوئیچ و مودم

مراحل نصب

مراحل نصب دوربین مداربسته شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بازدید از محل نصب و نیازسنجی
  2. خرید دوربین مداربسته و تجهیزات مورد نیاز برای نصب
  3. انتخاب بهترین نوع دوربین مداربسته باتوجه‌به محل نصب
  4. تعیین قرارگیری دوربین‌ها
  5. تعیین مسیر عبور کابل‌ها
  6. انتخاب دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته dvr یا nvr
  7. اتصال هارد دیسک به دستگاه ضبط تصویر
  8. کابل‌کشی دوربین مداربسته و دستگاه dvr
  9. اتصال آداپتور یا منبع تغذیه
  10. اتصال تجهیزات دیگری مانند موس، میکروفن، مانیتور و …
  11. انجام تنظیمات دستگاه dvr یا nvr جهت ضبط تصویر دوربین مداربسته و …

تنظیمات اولیه

پس از طی‌کردن مراحل نصب دوربین مداربسته، نوبت به تنظیمات اولیه دستگاه ضبط تصاویر می‌رسد تا بهترین خروجی را از ضبط تصاویر دریافت کنید. برای تنظیم رزولوشن دستگاه DVR یا NVR باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از منوی اصلی دستگاه وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید.
  2. از بخش Display میزان رزولوشن تصویر را بر اساس کیفیتی که در مانیتور مشاهده می‌کنید تنظیم نمایید.

برای تنظیمات رنگی دستگاه DVR هم می‌توانید از بخش تنظیمات رنگ (Color) اقدام کنید.

نکات امنیتی

در رابطه با نصب دوربین مداربسته باید نکات امنیتی مختلفی را رعایت کنید که در ادامه چند مورد مهم را بیان می‌کنیم:

  1. مهمترین نکته برای نصب دوربین مداربسته به نقاط نصب دوربین و دستگاه DVR مربوط می شود. اگر شما نقاط مناسبی را برای انجام این کار انتخاب کنید، حداکثر پوشش دوربین را خواهید داشت و همچنین مصرف کابل را کاهش خواهید داد. علاوه بر آن انتخاب درست نقاط نصب می تواند در کاهش از بین رفتن سیگنال ها هم موثر باشد.
  2. اگر قصد نصب دوربین مداربسته در خارج از منزل را دارید بهتر است محل نصب، حدود 3 متر بالاتر از درب ورودی باشد. این کار می تواند باعث پوشش دهی بهتر از پنجره ها، درب ورودی، پارکینگ و … شود.
  3. پس از نصب دوربین به تنظیمات نورپردازی، حساسیت حرکت، کیفیت تصویر، ضبط تصاویر و … توجه داشته باشید و از ضبط تصاویر با بهترین کیفیت اطمینان حاصل کنید.
  4. دوربین های مداربسته دارای دید در شب را در طول شب تست کنید و از ضبط تصاویر باکیفیت بالا در تاریکی مطمئن شوید.
  5. برای نگهداری بهتر از دوربین های مداربسته و افزایش طول عمر آنها، بهتر است مواردی مانند تعویض باتری، پاک کردن لنز و … را رعایت کنید.
  6. تنظیمات امنیت شبکه را به درستی انجام دهید و مطمئن شوید که شبکه محلی امنی دارید. توصیه می کنیم از رمزنگاری دوربین مداربسته استفاده کنید تا دسترسی غیرمجاز به دوربین ها محدود شود.
راهنمای خرید دوربین مداربسته بیتک

راهنمای خرید دوربین مداربسته بیتک (B-TECH)

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مورد نیاز برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته را بررسی کنیم. محصولات برند بیتک B-TECH با افتخار ساخت ایران ساخت ایران هستند و علاوه بر توزیع در بازار داخلی کشور، به کشورهای عراق، ارمنستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان نیز صادر می‌شود.
شما می توانید برای خرید و تهیه محصولات بیتک B-TECH از یکی از روش‌های زیر اقدام نمایید:

  • خرید اینترنتی و آنلاین از طریق وب‌سایت
  • مراجعه و تماس با نمایندگی‌های فروش
  • تماس تلفنی با دفتر مرکزی به شماره 02147629000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *